A zsolt�rok istentiszteletn�l
haszn�lt (liturgikus) �nekek gy�jtem�nye. A zsid� kultuszban nem volt a mai
�rtelemben vett gy�lekezeti �nek, hanem a templomi szertart�st v�gz� (levita)
�nekkarok v�gezt�k ezt az istentiszteleti feladatot. A 150 darabb�l �ll� gy�jtem�ny
sz�veg�b�l k�vetkeztethet� az �nnepi alkalmakra val� felhaszn�l�suk:
Az �sz�vets�g ezt a k�pet Isten �s a zsid� n�p viszony� ra
alkalmazza. A l�rai k�ltem�nyek fennmarad�sukat
els�sorban annak k�sz�nhett�k, hogy a zsolt�r ��n�-je hely�be b�rki behelyettes�thette
mag�t, m�sodsorban pedig annak, hogy �nekelve az egyszer� ember sz�m�ra is
k�nnyen megjegyezhet�v� v�ltak
( 23.
zsolt�r a liturgi�ban). 23. zsolt�r
(Zsolt�rok k�nyve 23, 1-6. ) A J� P�SZTOR
Zsolt 23, 1
(D�vid zsolt�ra. ) Az �r az �n p�sztorom, nem szenvedek hi�nyt,
Zsolt 23, 2
z�ldell� r�teken legeltet. A nyugalom viz�hez terel
Zsolt 23, 3
�s fel�d�ti lelkemet. Az igaz �ton vez�rel, nev�hez h�ven. Zsolt 23, 4
Ha s�t�t v�lgyben j�rok is, nem f�lek a bajt�l, hisz te velem vagy.
A zsoltár és zsoltárfordítások - Irodalom kidolgozott érettségi tétel
Tudni kell, hogy a juhok alapvetően félős állatok. Biztonságérzetüket, szinte hihetetlen, de nyájba tömörülve is csupán az adja, hogy felismerik, semmi bajuk nem eshet, ha velük van az ő pásztoruk, aki minden időben, minden rossztól, minden bajtól meg tudja őket védeni – mert van neki egy botja! A pásztor a nagyobb köveket, szikladarabokat, vagy a bozótost ezzel csapkodva űzi el a nyájat fenyegető kígyókat, kutyákat, farkasokat, de még a nagyobb, őket megtámadó vadállatokat is. Igazi vigaszt tehát a juhok számára csak a bottal rendelkező pásztor tud nyújtani. Megfigyelhetjük, hogy legelészés közben a juhok, éppen ezért, mindig a pásztor körül tömörülnek. Nem esett szó még a vesszőről, ami a zsoltár szerint (a maga idejében) szintén a vigasztalás eszköze, a juhok számára biztonságérzetet adó másik eszköz volt. Mit tudhatunk erről a vesszőről? Ez, a pásztorok szerint vesszőnek nevezett alkalmatosság, tulajdonképpen szintén egy bot volt, csak a göcsörtös végű vastag (fegyverként használatos) botnál lényegesen vékonyabb és hosszabb volt.
Hogyan lehet a 23. zsoltárt erkölcsi üzenetekkel elemezni?
Szia! Ez a zsoltár ún. bizalom-zsoltár. A bizalom-motívum a panaszének egyik alkotóeleme, itt ez önálló formában jelenik meg. Két hasonlatot használ a zsoltáríró. Először pásztorhoz, majd vendéglátó házigazdához hasonlítja az Istent. Az ókori keleti népek gyakran nevezték isteneiket és királyaikat pásztoroknak. A pásztor szó gondoskodást fejez ki. Hasonlóképpen a Biblia is pásztornak nevezi Istent, a népet pedig az Ő nyájának (Például Ézsaiás, Jeremiás, Ezékiel, Hóseás próféták könyveiben). Pásztoroknak nevezi a Biblia a királyokat és más vezető embereket is (Lásd Sámuel próféta, Mikeás Prófé). A zsoltáríró az Istenről mint népe pásztoráról szóló gondolatokat önmagára vonatkoztatja, és azt mondja, hogy az Úr az én pásztorom. Az Újszövetség szerint Jézus Krisztus a jó pásztor (Lásd János evangéliuma és Jelenések könyve). Az első vers két rövid mondatból áll. Bár kötőszó nincs köztük, oksági kapcsolatban állnak egymással. Prózában így mondanánk: Pásztorom az Úr, ezért nem szűkölködöm. A pásztor úgy vezeti juhait, hogy zöld legelőhöz és a pihenőhelyen vízhez jussanak, amelytől felüdülhetnek.
Magyar Bibliatársulat újfordítású Bibliája (1990) - A zsoltárok könyve - Zsolt 23
Könyvek, írások, tanulmányok
Kicsit talán túlzó ez a cím, pedig nincs mögötte semmiféle fellengzősség, csak egyszerűen nem jutott eszembe más összegző kifejezés. Mindenesetre ha már oly sok kutatást, munkát, munkaórát beletettem ezeknek a tanulmányoknak, könyveknek a megírásába, sajnálnám, ha csak egyszerűen eltűnnének egy számítógép merevlemezének eldugott mappájában. Megosztom itt, remélve, hogy talán tudok általuk is átadni némi inspirációt, útmutatást, morzsányi tárgyi tudást. Olvassátok, használjátok – ha pedig valamiben tévedtem volna, a gondolataim elavultak lennének, azt nézzétek el nekem. Legyen segítségetekre, hasznotokra, áldássá számotokra mindaz, ami szerény tudásomból s tehetségemből telt. A képzési anyagaink keretében megírt könyveim, a Magyarázó Bibliafordítás, a Theologion bibliaiskola valamint a Lelki diéta anyagai nem itt, hanem a saját menüpontjaik alatt érhetők el. Megjelent könyvek
500 PRÉDIKÁCIÓ VÁZLATA | PDF LETÖLTÉS
Egy nyár alatt elolvastam és kijegyzeteltem úgy 12.
Egyik végét kampósra faragta a pásztor, illetve a használathoz már eleve ilyen formájú ágat választott. Ezzel a kampósvégű bottal húzta magához azt a juhot, amelyet valamilyen ok miatt közelebbről meg akart szemlélni vagy vizsgálni, de ezzel tudta más irányba terelni a legelésző vagy vándorló nyájat is. Ezzel állta útjukat és késztette visszafordulásra, vagy igazgatta őket, ha tétova módon nem találták az éjszakai szállásuk bejáratát, illetve ezzel emelte fel és vitte az anyjához az eltévedt kisbárányt. (Kézzel nem foghatta meg, mert akkor az anyajuh, idegen szagot érezvén többé nem fogadta volna vissza báránykáját. ) A felsorolásban utoljára hagytuk ennek a botnak (vesszőnek) az egyik legjelentősebb funkcióját. Ahogy az emberek között is vannak ragaszkodóbb jelleműek, úgy a juhok között is mindig akad egy-egy, amelyik csak és kizárólag a pásztor közelségében érzi jól magát. Ezek legszívesebben mindig együtt lennének a pásztorral, kéz a kézben legelésznének és haladnának tovább. A jó pásztor hamar felfigyel az ilyen állatra, és mellette állva, vagy haladva a juh oldalához nyomja gyengéden ezt a vékonyabb botját (vesszőjét).
Szűcs Sándor művei – APCSEL29
A jó pásztor elemzése
A vers két képsorból áll: a pásztor és a nyáj képsora az első, a vendéglátás képsora a második. A metaforikus jelentés szintjén a pásztor = Úr, a nyáj =nép, a bárány = egyes ember. A második képsorban a vendéglátó az Úr, a vendég pedig a lírai én, a zsoltárban megszólaló ember. Az Úr nemcsak táplálja, hanem meg is oltalmazza a hozzá menekülőt. A zsoltár elején és végén E/3. -ben beszél az Istenről, illetve az Istenhez ("nyugtat engem"), a középső részben pedig E/2. -ben ("terítesz nékem"). A bibliai zsoltárok ritmusát a szóismétlések és a gondolatritmus adja. (gondolatritmus a gondolatok szabályos ismétlődése, pl. az Úr gondoskodását idéző képek). A reformáció szerpe a zsoltárok terjedésében
A reformáció célja volt többek között az is, hogy a Bibliát és az Istenes könyveket saját anyanyelvükön olvashassák a hívek. SZENCZI MOLNÁR ALBERT (1574-1633), a reformáció korának zsoltárköltője, híven igyekszik visszaadni a bibliai szöveget. Ugyanakkor egyforma versszakokat alkot, hogy a zsoltár a közös éneklés szabályainak is megfeleljen.
Nyitott Szemmel Online - Legjobb védekezés a gondolkodás
A legtöbb Zsoltár a Bibliában a nehézségek, testi-lelki megpróbáltatások helyes hozzáállására tanít. Így van ez a 23. Zsoltár esetében is. Hogyan segíthet ez a Zsoltár is egy tömeges emberéleteket követelő vírusjárvány idején is? Milyen élethelyzetben születhetett a 23. Zsoltár? Miben mutathat hasonlóságot a jelen helyzettel is? Miután Sámuel próféta titokban királlyá kente a fiatal Dávidot, Saul - a még hivatalában lévő uralkodó – féltékenységből meg akarta ölni őt. Hogy életét mentse, Dávid az erdőkbe, pusztákban kényszerült bujdosni. Dávid halálos fenyegetettsége közben írta legtöbb Zsoltárát, így nagy valószínűséggel a 23. -at is
Dávid kiszolgáltatottságát, félelmét fokozhatta, hogy nem tudhatta, mikor, milyen irányból támadnak rá Saul katonái
teljesen kilátástalannak érezhette jövőjét, mivel azt sem tudhatta mennyi ideig tart ez a kiszolgáltatottsága, magánya
A 23. Zsoltár mindössze hat vers, de szinte minden benne van, ami most ebben a járványhelyzetben is megnyugvást, reménységet nyújthat számunkra.
Kedves Testvérünk! Amikor Fülöp apostol az etióp kincstárnok hintója mellé ért látta, hogy a kincstárnok Ézsaiás könyvét olvassa. Megkérdezte tőle: "Vajjon érted-é, a mit olvasol? " "Mimódon érthetném, ha csak valaki meg nem magyarázza nékem? " – válaszolta Fülöpnek a kincstárnok (Apcsel 8, 30-31). Miután mi magunk is úgy találjuk, hogy a Biblia írásai között sok olyan Ige van, ami nehezen érthető, elhatároztuk, hogy esetenként vissza-visszatérően előveszünk egy-egy ilyen Igét, és igyekszünk majd azt a Szentlélektől kapott tanítások, vagy a Szentlélek segítségével eddig gyűjtött ismereteink segítségével közérthetővé tenni, megmagyarázni. A "Vajjon érted-é, a mit olvasol? " 2. -ben Dávid egyik legrövidebb, viszont egyik legszebb és talán legismertebb zsoltárából választottunk ki mindössze két sort, amelyet szeretnénk most, annak valódi értelmezése szerint bemutatni. A zsoltár "A jó pásztor" címmel ismert 23. Zsoltár. Így olvashatjuk: "Az Úr az én pásztorom; nem szűkölködöm. Fűves legelőkön nyugtat ( deleltet) engem, és csendes vizekhez terelget engem.
Mindez ránk nézve kissé megalázó! Megfosztja az embert hatalmas önérzetétől, hogy magát tekintse az Univerzum központjának, és helyes megvilágításban helyezi a dolgokat. Mennyire nem lenne okunk félni egy ilyen nagysággal rendelkező pásztor közelségében! De ez a mi Pásztorunk most is úgy viszonyul hozzánk, porszem emberekhez! Naponként biztosítani akar gondviseléséről, értünk fáradozó szeretetéről! És akik erre a Pásztorra így tekintenek, és igénylik segítségét, azok teljes megnyugvással mondhatják - és nemcsak az anyagiakat illetően: "…NEM SZŰKÖLKÖDÖM"! …folytatjuk
S. A. A teljes írás lapunk 54. számában olvasható. A lapszám megrendelhető elérhetőségeink valamelyikén.
- Zsoltárok | 23. fejezet - A jó pásztor
- Angyalok vigyáznak rád idézetek
- Hogyan lehet a 23. zsoltárt erkölcsi üzenetekkel elemezni?
Foglalkozzunk inkább a megértést elősegítő ismeretek átadásával! Ha visszaemlékszünk a filiszteus Góliát és a fiatal (zsoltáros) Dávid harcára, abban éppen Góliát az, aki sérelmezi, hogy Dávid bottal jön ellene. Hát tán kutyának nézel te engem – kérdezte Góliát, – hogy bottal jössz ellenem? (1 Sám 17, 43) Mert bizony Dávid kezében, mielőtt előhúzta volna a parittyáját, csupán egy bot volt, mégpedig egy méretes pásztorbot, furkósbot. Egy juhpásztornak annakidején ez volt a fegyvere. És miután Dávid pásztor volt, juhpásztor, így neki is volt saját furkósbotja. Mint pásztor, ezzel védelmezte a reá bízott juhokat a kutyák, farkasok, kígyók, de esetenként a medvék és oroszlánok támadásakor is. Amikor Saul király tudtára hozta mindezeket (1 Sám 17, 34-36), Saul megengedte neki, hogy szinte még gyermek létére – ha elég ügyes és elég bátor, hát furkósbotjával – megküzdjön a filiszteusok hatalmas harcosával. Nem véletlen ezekután, hogy amikor a 23. Zsoltárban Dávid a jó pásztorról írt, felemlítette ezt a botot.
- Elado haz ersekcsanad
- Szoknya divat 2016 tél
- Ápolási dokumentáció minta nomor
- Weber 40 dcoe eladó ingatlan